Bron: NOS.nl Read More Grote Amerikaanse techbedrijven bereiden zich samen in een overleg voor op hoe de Amerikaanse presidentsverkiezingen kunnen gaan verlopen. Een van de scenario’s die daarbij is besproken, is hoe de partijen omgaan met een onduidelijke uitkomst op de verkiezingsavond, schrijft Politico.
Er wordt van uitgegaan dat vanwege de pandemie veel mensen per post zullen stemmen. Daardoor is het onzeker of er aan het einde van verkiezingsdag op 3 november een uitslag te melden is. Wat de bedrijven in dat geval willen doen, is niet bekendgemaakt.
Hacken en lekken
Een ander scenario dat volgens het nieuwsmedium is besproken, is wat er gebeurt als bij een hack documenten worden gestolen en vervolgens online worden verspreid, zoals gebeurde in 2016. Dit scenario wordt ‘hacken en lekken’ genoemd. Ook kijkt men hoe er moet worden omgegaan met gemanipuleerde video’s.
Naast Facebook, Google en Twitter zitten ook andere partijen in het overleg, zoals organisatie achter Wikipedia, meldt The New York Times. Uit een verklaring van Facebook blijkt dat negen partijen meedoen.
De verklaring van de groep:
De NY Times schrijft verder dat de groep gisteren overleg heeft gehad met de FBI, het kantoor van de directeur van de veiligheidsdiensten en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid. Dergelijke overleggen hebben de afgelopen vier jaar periodiek plaatsgevonden.
De samenwerking op verschillende niveaus is bedoeld om een herhaling van 2016 te voorkomen. Toen lukte het Russische trollen om zich te mengen in de Amerikaanse presidentsverkiezingen, bijvoorbeeld via het plaatsen van nep-advertenties en -nieuws. Ook werd het persoonlijke e-mailaccount van de campagneleider van Hillary Clinton, John Podesta, gehackt en de inhoud ervan gelekt.
Dit kwam met name Facebook, het grootste sociale netwerk ter wereld, op veel kritiek te staan. Dat kwam ten dele omdat het bedrijf volgens critici te laat reageerde op de buitenlandse inmenging. Wat het samenwerkingsverband uiteindelijk oplevert, is volgens The New York Times nog afwachten, omdat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van inmenging op hun platforms.