Techreuzen als Apple, Facebook, Amazon en Ant Group (Alibaba) moeten ervoor zorgen dat hun platforms geschikt zijn voor verschillende soorten betaaldiensten, om de keuzevrijheid van consumenten te garanderen. Daarvoor pleit de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in een studie in opdracht van het ministerie van Financiën.
Volgens de studie is de rol van grote techbedrijven op de Nederlandse betaalmarkt nu nog beperkt. Maar de ACM ziet dat ze hun posities aan het versterken zijn door overnames en samenwerking. Ze komen steeds vaker met eigen betaalmiddelen, zowel online als in de winkel.
Volgens de ACM moet worden ingegrepen voordat het te laat is en er nog maar een paar grote spelers zijn die het veld bepalen. Zo zijn er in China eigenlijk nog maar twee grote bedrijven die het betalingsverkeer regelen: WeChat en Alipay.
Betalen met smartphone
Ook komen in winkels steeds meer mogelijkheden voor contactloos betalen, bijvoorbeeld met Apple Pay op de smartphones van Apple. Maar op die toestellen moet volgens de ACM ook de mogelijkheid bestaan om concurrerende betaaldiensten te gebruiken.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Alleen bij een gelijk speelveld blijven betaaldiensten concurreren en innoveren en houden consumenten keuzevrijheid. Het zou goed zijn dat vóórdat de markt gedomineerd wordt door één of enkele grote spelers, de Europese regels op dit punt worden aangescherpt.”
Europese regels
Er zijn twee Europese regels die daarbij volgens de Autoriteit kunnen helpen. Allereerst door de Europese PSD2 richtlijn – voor open toegang tot betaalsystemen – te wijzingen. Techbedrijven die alleen betaaldiensten faciliteren vallen hier niet onder, maar dat moet volgens de ACM wel. Door betalen te faciliteren zijn ze volgens de instantie immers een toegangspoort voor betalingen en kunnen ze keuzemogelijkheden beperken als ze dat willen.
Verder zouden de concurrentieregels gewijzigd moeten worden. Op grond van die regels kunnen bedrijven die heel dominant zijn gedwongen worden om platforms open te stellen.
Lees verder op bron: https://nos.nl/artikel/2358826-techbedrijven-moeten-verschillende-betaaldiensten-blijven-aanbieden.html